هدف اصلی آزمایشگاه توربولانس و جریان دوفازی، دست یافتن به درک و شناختی عمیقتر از پدیدههای فیزیکی است که با جریانهای توربولانس و یا جریانهای دوفازی مرتبط هستند. به دلیل فیزیک بسیار پیچیده این جریانها، هنوز ماهیت آنها به طور کامل شناخته نشده است و همچنان در مراکز تحقیقاتی مختلف در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار میگیرند. تمرکز اصلی مطالعات عددی این آزمایشگاه به طور عمده بر روی توسعه جتهای مصنوعی (Synthetic jets) است که برای بهبود عملکرد آیرودینامیکی به کار میروند. همچنین، مطالعات پایهای بر روی شناخت جریان توربولانس و لایه مرزی، به کمک شبیهسازیهای LES نیز انجام میگیرد. شاخه تجربی آزمایشگاه نیز با ساخت و راه اندازی اولین تونل باد دوفازی کشور، به بررسی پدیدههای مختلفی همچون شکست جت، پاشش، اتمیزاسیون، برخورد جت و . . . میپردازد. تونل باد دوفازی مدار باز (سرعت بیشینه: 45 متر بر ثانیه) ابعاد اتاقک آزمون: 30*30*130 سانتیمتر مکعب - سیستم اندازهگیری سایه نگاری - دستگاههای اندازهگیری جریان - سیستم تزریق مایع فشار بالا - جریانهای دوفازی - جریانهای آشفته - عملگرهای جت مصنوعی - پروژههای فعال در حال حاضر 1- بررسی تجربی اثرات تنش سطحی مایع بر روی پدیده تغییر محور جت های بیضوی و مستطیلی 2- بررسی تجربی اثرات قطر انژکتور در شکست جت مایع در جریان گازی 3- مطالعه تجربی اثرات سرعت جریان گازی بر روی شکست جت مایع آب 4- بررسی اثرات فرکانس جت مصنوعی بر روی ایرفویل NACA 23 012 - پروژههای انجام شده دانشجویان - بررسی عددی اثرات مکان قرارگیری جت مصنوعی بر روی نقطه جدایش ایرفویل NACA 0012 - طراحی و ساخت تونل باد دوفازی مدار باز سرپرست آزمایشگاه : دکتر مهران تاج فر (دانشجویان دکترا): احسان عسگری جواد کمری سامان نجفی امین جابری نیلوفرحسینی niloofarhosseini@aut.ac.ir آدرس : طبقه همکف دانشکده مهندسی هوافضا تلفن: 64545634معرفی:
امکانات آزمایشگاه:
زمینه های تحقیقاتی
پروژه ها و فعالیت ها
اعضاء:
تماس با ما